همه چیز در یک وبلاگ

یه وبلاگ برای کسانی که میخوان بدونند

همه چیز در یک وبلاگ

یه وبلاگ برای کسانی که میخوان بدونند

مخترع موبایل که بود؟

از الکساندر گراهام بل در سال ۱۸۷۶تا دکتر مارتین کوپر( Cooper) در ۳ آوریل


در طول یک قرن و اندی موجودیت، تلفن زندگی اقتصادی و اجتماعی بشر را بیش از آنچه الکساندر گراهام بل در سال ۱۸۷۶ تصور می کرد تغییر داده است.تلفن باعث ایجاد همنشینی، اشتغال و دسترسی میلیون ها نفر به اطلاعات شده است. هم اکنون این وسیله آشنا دروازه ای به سوی جهان نوین شده است.



انقلابی که هم اکنون در حال رخ دادن است، سه جنبه دارد:
.1کاهش ارزش قیمتهای مکالمات راه دور
.2افزایش کاربرد و کارآیی تلفن
.3برقراری مذاکرات تلفنی در سراسر جهان

نظر به اینکه تلفن وسیله ای بسیار انعطاف پذیر است و می توان از آن برای انجام کارهای گوناگون استفاده کرد این کاربرد دارای ابعاد گسترده است و تغییرات ناشی از آن تاثیرات عمیقی خواهد داشت و زوال فاصله ها با کاهش قیمت مکالمات راه دور و بین المللی به وقوع خواهد پیوست..
نیم نگاهی به تاریخچه تلفن همراه
در آستانه ورود به دهۀ ۷۰ میلادی بود که آمریکایی‌ها به این فکر افتادند که ارتباطات تلفنی را گسترش دهند و بتوانند تلفن را با خود حمل کنند، از این رو تصمیم گرفتند تلفن‌همراه یا به قول خودشان Mobile را بسازند. بعد از این فکر بود که پایه‌های ساخت تلفن‌همراه بنا نهاده شد و شبکه‌های تلفن‌همراه به تولید انبوه رسید، مطمئنا تلفن‌های همراه اولیه به ظرافت امروز نبود بلکه چیزی شبیه به بی‌سیم‌های ۲۰ سال پیش بود که هیچ کار فانتزی بر روی آن‌ها انجام نشده بود؛ این اختراع سبب شد که بشر بتواند امواج مایکروویو را مهار کرده و آن را برای ارتباط بی‌سیم به ‌کار بگیرد.



پدر تلفن همراه یا مخترع تلفن همراه که بود ؟

مخترع تلفن همراه یک مرد 77ساله به نام دکتر مارتین کوپر(Martin Cooper) است. او سال ها پیش به عنوان مهندس الکترونیک در شرکت موتورولا کار می کرد که اولین گوشی قابل حمل را ساخت و اولین کسی هم بود که با گوشی تلفن همراه یک کیلوگرمی اش در سوم آوریل 1973 صحبت کرد. کوپر ایده ساخت گوشی تلفن همراه را از یک فیلم پربیننده در آن زمان گرفت. در یکی از صحنه های فیلم علمی- تخیلی "پیشتازان فضا"، یکی از شخصیت های اصلی سریال با یک گوشی بی سیم حرف می زد و با دیدن این صحنه، ایده ساخت تلفن همراه به ذهن کوپر الهام شد و تصمیم گرفت روی عملی کردن این قضیه کار کند. اواخر دهه ۱۹۶۰ یک شرکت تلفن در آمریکا، انگلیس و ژاپن وجود داشت که شرکت آمریکای ATT الان بزرگترین شرکت تلفن در دنیا محسوب می شود. آنها چیزی را اختراع کرده بودند که به آن cellular می گویند در واقع اختراعشان تلفن های داخل ماشین بود. او در عمل نشان داد که می توان یک تلفن همراه ساخت که با آن بشود یک شماره را نه به یک مکان، نه به یک میز، و نه به یک خانه، بلکه به یک شخص اختصاص داد. از سال ۱۹۷۳ که مارتین کوپر اولین تلفن همراه را به نمایش گذاشت تا سال ۱۹۸۳ اولین سرویس تجاری تلفن همراه شروع به کار کرد آنها ۵ مدل گوشی تلفن همراه ساختند که هر کدام ۴۵۰ گرم وزن داشت




نمی توانم بدون اختراعم زندگی کنم
او حالا شرکت خودش به نام "Array comm" را مدیریت می کند که در زمینه فناوری آنتن های هوشمند و بهبود کیفیت شبکه های بی سیم فعال است. کوپر نسبت به وضعیت امروز تلفن همراه و به خصوص اضافه کردن هر روزه فعالیت های جدید به گوشی های تلفن، گلایه دارد و می گوید هنوز رویای اصلی تلفن همراه محقق نشده است. حرف های او را در مورد اختراعش بخوانید.


ایده گوشی تلفن بی سیم چطور به وجود آمد؟
اواخر دهه 1960 بود. آن زمان شرکت تلفن امریکا - ATT - که بزرگترین شرکت تلفن در جهان محسوب می شد، چیزی اختراع کرده بود که به آن "cellular" می گویند. یعنی یک نوع تلفن مخصوص ماشین بود. ولی ما عقیده داشتیم که مردم چیزی فراتر از آن را لازم دارند و تنها راهی هم که در شرکت آن زمانمان- موتورولا- برای اثبات حرفمان به دنیا داشتیم، این بود که تلفن همراه را اختراع کنیم. چیزی که بتوان با آن یک شماره را نه به یک مکان، نه به یک خانه بلکه به یک شخص اختصاص داد







اولین تماس تلفنی با تلفن همراه چطور بود؟ چه چیزی گفتید؟
من به رقیبم، آقای "جو انگل" زنگ زدم که در آزمایشگاه بل کار می کرد و به او گفتم من با یک تلفن همراه واقعی با تو صحبت می کنم: یک گوشی تلفن قابل حمل.:: احساست وقتی در این رقابت سرسختانه پیروز شدی چه بود: خیلی خوشحال بودی؟


البته. وقتی شما هم در یک موقعیت رقابتی مثل وضعیتی که ما داشتیم، قرار گرفته باشید و با رسیدن به موقعیت و شکست رقیب، یکی از بیشترین خشنودی ها و رضایت های زندگی تان را به دست می آورید.:: روند ساخت گوشی تلفن همراه چطور ادامه پیدا کرد؟


از سال 1973 که ما اولین تلفن همراه را به نمایش گذاشتیم تا سال 1983 که اولین سرویس تجاری تلفن همراه شروع به کار کرد، ما در عمل 5 مدل از گوشی تلفن همراه را تولید کردیم. هر کدام کوچک تر از قبلی و وزنشان هم از یک کیلوگرم به 450 گرم رسید.
:: آیا واقعاً فکر می کردید که اختراع شما تا این حد معروف و همه گیر شود که میلیون ها نفر در سراسر جهان از آن استفاده کنند؟
باید اعتراف کنم که به نظرم زمان کش آمد و در این مدت کوتاه، پیشرفت های زیادی صورت گرفت. فقط تصورش را بکنید که اولین گوشی ها در سال 1983 تقریباً 3500 دلار قیمت داشتند که به قیمت الان می شود 7 هزار دلار. البته ما این رویا را داشتیم که روزی تلفن همراه تا این حد فراگیر شود زیرا اندازه آن بسیار کمتر شده و قیمتش هم کاهش پیدا کرده است



:: وقتی می بینید مردم در کوچه و خیابان راه می روند در حالی که با اختراع شما صحبت می کنند، شگفت زده نمی شوید؟

دنیای بی سیم دنیای آزادی است. دنیای رها شدن از قید و بندهای تلفن ثابت و قابلیت بودن در هر کجا که می خواهید. این تاثیر کوچکی که من در زندگی مردم داشته ام، بی نهایت خشنودم می کند. زیرا تلفن های همراه زندگی مردم را بهتر می کند. تلفن های همراه راحتی بیشتری به مردم می دهد. به هر حال من نقش کوچکی در این زمینه داشتم که باعث می شود احساس خوبی داشته باشم.

:: برای شما مهم است که لقب پدر تلفن همراه را دارید؟
با این که من تصور داشتن تلفن همراه را ممکن کردم ولی رویای تلفن همراهی که امروزه محقق شده است، نتیجه کار صدها آدم مختلف است. این رویا هنوز کامل نیست و ما هنوز داریم روی آن کار می کنیم تا این رویا را بهتر بسازیم.

:: نظر شما درباره افزودن قابلیت های دیگر وسایل دیجیتالی مثل دوربین دیجیتال، mp3 پلیر و غیره به گوشی تلفن همراه چیست؟
من اصلاً شیفته مفهوم وسایل همه کاره نیستم. فکر می کنم راه خدمت کردن به مردم، بهبود دادن کارکرد آن چیزی است که آن وسیله را به خاطر آن ساخته اند. اگر شما سعی کنید چیزی بسازید که همه کار انجام بدهد، آن وسیله هیچکدام از آن کارها را خیلی خوب انجام نمی دهد.

:: یعنی شما هرگز تلفن همراه دوربین دار نمی خرید؟ فکر می کنید صنعت تلفن همراه روی چه چیزی باید تمرکز کند؟
به نظر من ما داریم پسرفت می کنیم. ما به جای این کارها و پیش از هر چیز باید یک تلفن همراه واقعاً خوب بسازیم که همیشه خوب کار کند. ما هنوز نتوانسته ایم این کار را انجام دهیم. ولی رفته ایم سراغ اضافه کردن قابلیت های دیگر به گوشی های تلفن همراه در حالی که هنوز به رویای اصلی آن دست پیدا نکرده ایم.

:: در حال حاضر از چه گوشی یی استفاده می کنید؟ خیلی به آن وابسته اید؟
من تا زمانی که گوشی های تلفن همراه این قدر کوچک نبود که بتوانم آن را با خود حمل کنم و همه جا آن را داشته باشم، از گوشی تلفن همراه استفاده نمی کردم. حالا هم یک گوشی کوچک و سبک دارم و بدون آن هم نمی توانم زندگی کنم. من همیشه از کوچک ترین و سبک ترین گوشی که بتوانم خریداری کنم، استفاده می کنم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد