همه چیز در یک وبلاگ

یه وبلاگ برای کسانی که میخوان بدونند

همه چیز در یک وبلاگ

یه وبلاگ برای کسانی که میخوان بدونند

تصاویری از شاتل ناسا و شکارچی ضدماده

شاتل اندیور که براساس تازه ترین برنامه ریزیهای ناسا 29 آوریل از پایگاه کیپ کارناوال فلوریدا آخرین ماموریت خود را انجام می دهد با خود دستگاه "طیف نگار آلفا مغناطیس" ساخت سرن را به ایستگاه فضایی بین المللی حمل می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "طیف نگار آلفا مغناطیس" (AMS) دستگاهی علمی به وزن 7 تن است که با بودجه یک میلیارد و نیم یورویی در شورای تحقیقات هسته ای اروپا (سرن) واقع در ژنو سوئیس ساخته شده است. این دستگاه که با هدف شکار "ضدماده و جستجوی ذرات عجیب" توسعه یافته قرار است همراه با آخرین پرواز شاتل اندیور در 29 آوریل (9 اردیبهشت) از مرکز فضایی کندی در پایگاه کیپ کارناوال فلوریدا به ایستگاه فضایی بین المللی حمل شود.

این دستگاه با کمک دو بازوی روباتیک به بدنه بیرونی ایستگاه فضایی متصل شده و به مدت 10 سال به دنبال کشف اسرار کیهان و شکار ضدماده می گردد. این دستگاه 5 متری هر یک میلیاردیم ثانیه از تک تک ذرات فضایی که با آن برخورد می کنند عکسبرداری می کند.

در ساخت AMS بیش از 600 دانشمند از 16 کشور به سرپرستی "ساموئل تینگ" برنده نوبل فیزیک 1976 در سرن با یکدیگر همکاری کرده اند.

این طیف نگار 26 آگوست 2010 توسط یک فروند هواپیمای باری C5 نیروی هوایی ارتش آمریکا از سرن سوئیس در یک پرواز 11 ساعته به پایگاه کیپ کارناوال ناسا در فلوریدا منتقل شد.

در آنزمان خبرنگار مهر مصاحبه ای را با روبرتو باتیستون" (Roberto Battiston) مسئول ایتالیایی این پروژه در شورای تحقیقات هسته ای اروپا (CERN) در ژنو سوئیس انجام داد و این فیزیکدان سرن توضیحاتی را در خصوص ویژگیهای AMS ارائه کرد.

"روبرتو باتیستون" در خصوص مهمترین بخشهای این طیف نگار توضیح داد: "این دستگاه یک ردیاب ذرات است که در یک میدان مغناطیسی کار می کند و می تواند بارانی از تمام ذراتی را که به آن برخورد می کند دریافت، اندازه گیری و شناسایی کند. برای مثال اگر در تهران باران بسیار شدیدی بیاید که از میلیاردها میلیارد قطره شفاف تشکیل شده باشد این دستگاه می تواند به صورت روزانه تمام این میلیاردها میلیارد قطره شفاف را اندازه گیری و شناسایی کند.

وی افزود: بنابراین دستگاه AMS قادر است میلیاردها میلیارد ذره ای را که از مسیرش عبور می کنند جمع آوری کند و این کار را با بخشهای مختلفی انجام می دهد. از جمله این بخشها می توان به ردیاب انتقالی، تحلیلگر زمان پرواز و گرماتاب مغناطیسی اشاره کرد. دستگاه گرماتاب مغناطیسی که مغناطیسی تصفیه شده از مسیر عبور ذرات را اندازه گیری می کند قادر است میدان مغناطیسی مثبت و منفی و یا همان ماده و ضدماده را از هم تفکیک کند. این دستگاه می تواند با دقت بالایی این میدانهای مغناطیسی را تصفیه کند و توانایی اندازه گیری ذرات پرتوهای کیهانی را با دقت 10 بخش بر میلیون یا 10 میلیونیم متر دارد و می تواند نشان دهد که کدامیک از این مغناطیسها منفی بوده و بنابراین مربوط به ضد ماده هستند."

وی همچنین درباره مدت ماموریت AMS گفت: "همانطور که می دانید ایستگاه فضایی بین المللی از سوی آژانسهایی فضایی حداقل تا سال 2020 مورد استفاده قرار خواهد گرفت که احتمالا این تاریخ به سال 2028 نیز خواهد رسید. AMS  نصب شده بر روی این ایستگاه به هیچ نوع ماده ای برای مصرف نیاز ندارد و بنابراین می تواند به مدت 18 سال یعنی تا زمان پایان کار ایستگاه به طور مداوم اطلاعات خود را جمع آوری و ارسال کند. به طور حتم 18 سال مدت زمان بسیار خوبی برای دستیابی به نتایج بسیار بزرگی خواهد بود."

دستگاه طیف نگار آلفا مغناطیس

AMS هنگام حمل به فرودگاه ژنو برای انتقال به فلوریدا

پایگاه کیپ کارناوال

AMS

شاتل اندیور

اندیور در سکوی پرتاب

نمایی دیگر از شاتل ناسا

بزرگ بودن شاتلهای ناسا حمل دستگاههای عظیمی چون AMS را به ایستگاه فضایی بین المللی امکانپذیر می کند

فضانوردانی که در آخرین ماموریت شاتل اندیور حضور دارند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد