همه چیز در یک وبلاگ

یه وبلاگ برای کسانی که میخوان بدونند

همه چیز در یک وبلاگ

یه وبلاگ برای کسانی که میخوان بدونند

از تازه های علم و فناوری چه خبر؟


اندازه گیری فشار خون متحول خواهد شد

دانشمندان می گویند دستگاهی که مانند ساعت مچی به دست بسته می شود می تواند در چند سال آینده نظارت بر فشار خون را کاملا متحول کند. محققان در دانشگاه لستر و در سنگاپور دستگاهی ساخته اند که فشار خون در بزرگترین شریان بدن را اندازه می گیرد. شواهد نشان می دهد که این دستگاه فشار خون را در مقایسه با دستگاهی که بر بازو بسته می شود خیلی دقیقتر اندازه می گیرد.

این فناوری که با بودجه وزارت بهداشت بریتانیا ساخته شده، با کمک حسگری کار می کند که موج تپش شریان را ضبط می کند. این اطلاعات سپس همراه با اندازه فشار خون که به شیوه سنتی از مچ گرفته شده به داخل کامپیوتری تغذیه می شود. دانشمندان سپس خواهند توانست میزان فشار را در نزدیکی قلب از آئورت اندازه بگیرند.

پروفسور برایان ویلیامز، از بخش علوم قلب و عروق در بیمارستان گلنفیلد دانشگاه لستر، گفت: "آئورت میلیمترها از قلب فاصله دارد و نزدیک به مغز است و ما همیشه می دانستیم که فشار در آنجا کمی پایینتر از بازو است." او گفت: "اگر فشار در آئورت را اندازه نگیریم به درستی خطرات یا فواید معالجه را درک نخواهیم کرد."

از تازه های علم و فناوری چه خبر؟

او گفت که این وسیله "شیوه نظارت بر فشار خون که برای بیش از یک قرن رایج بوده را تغییر خواهد داد" و اینکه انتظار دارد فناوری آن به زودی در مراکز تخصصی به کار گرفته شود، و ظرف پنج سال "کاربرد خیلی گسترده تری" بیابد. او می گوید اندازه گیری فشار خون در نزدیکی قلب و مغز احتمالا برای ارزیابی خطر سکته مغزی و بیماری قلبی بهتر از اندازه گیری فشار خون در بازو است و همین موضوع دستگاه تازه را جذاب می کند.

از قبل معلوم بوده است که فشار به دست آمده از طریق بخش فوقانی بازو کاملا دقیق نیست. اما به گفته پروفسور ویلیامز مهم بود اطمینان حاصل شود که دستگاه تازه تا حد ممکن کوچک باشد تا بیماران تشویق به استفاده از آن شوند. این پروژه در همکاری با شرکت "هلت استاتس اینترنشنال" سنگاپور که در ساخت وسایل پزشکی دست دارد انجام شد. فشار خون بالا یکی از عوامل ریشه ای بیماری های مختلف است و چون علائم بیرونی ندارد گاه تا سال ها در بیمارانی که به پزشک مراجعه نمی کنند شناسایی نمی شود و می تواند وضعیتی خطرناک ایجاد کند.

 

امواج تلفن همراه: خوب یا بد؟

با وجودیکه سالها از تولید و استفاده همگانی از تلفنهای همراه می گذرد، بحث در مورد تاثیر آنها بر سلامتی همچنان یکی از موضوعات داغ است و هر از چندگاهی یکی از طرفین دعوا برگ برنده ای را رو می کند که مدتی بعد با پاسخی از طرف مقابل مواجه می شود.‏


از تازه های علم و فناوری چه خبر؟

حقیقت امر این است که کل این ماجرا چیز چندان جدیدی نیست و تنها درصد و آمار ارائه شده در این تحقیق است که جدید به نظر می رسد، قبلا هم طی تحقیقاتی اعلام شده بود که امواج الکترومغناطیس موبایل می توانند توسط پوست و بافت های مجاور جذب شوند و حرارت بصورت موضعی کمی بالا رود، این بالارفتن حرارات و افزایش جریان خون موضعی ناشی از آن می تواند باعث افزایش مصرف انرژی و افزایش سوخت و ساز در سلولهای مغزی ناحیه شود. ‏

‏سازمان جهانی بهداشت از سال 1996 پروژه ای بین المللی را با نام پروژه میادین الکترومغناطیس (EMF Project) آغاز کرده است که در آن به جمع آوری شواهد مرتبط با تاثیر امواج الکترومغناطیس در سلامت افراد می پردازد، با این حال این سازمان اعلام می کند که تاکنون هیچ نشانه محکمی برای عوارض موبایل در سلامتی نیافته است و تنها مورد ثابت شده، افزایش میزان سوانح رانندگی به دنبال استفاده از موبایل است (که طبعا ربطی به امواج الکترومغناطیس ندارد) البته با توجه به اینکه بیشتر سرطانها و تومورها روندی تدریجی دارند و گاه تا علامتدار و قابل تشخیص شدن آنها ده ها سال طول می کشد و از رواج تلفن همراه نیز کمتر از دو دهه می گذرد، نمی توان به صراحت نقش امواج موبایل در شکل گیری چنین تومورهایی را رد یا تایید کرد و باید منتظر تحقیقاتی که در سالهای آینده انجام خواهند شد باشیم. ‏

 

کارت حافظه 100 گیگابایتی ساخته شد

این کارت حافظه که 333X CF نام گرفته است، 100 گیگابایت ظرفیت دارد و همراه با مدل 64 گیگابایتی خود وارد بازار شده است. پیش از این نیز نسخه 48گیگابایتی این کارت حافظه توانسته بود توجه همه علاقه‌مندان به حافظه‌های مجازی را در بازار به خود جلب کنند.
از تازه های علم و فناوری چه خبر؟

هر دو کارت حافظه جدید شرکت Pretec قادرند با سرعت 35مگابایت در ثانیه اطلاعات را منتقل کنند. این کارت‌های حافظه با یک بدنه فلزی پوشیده شده‌اند و شرکت سازنده طوری آن‌ها را طراحی کرده که هرگونه آسیب احتمالی یا سقوط از ارتفاع، باعث از بین رفتن اطلاعات نمی‌شود. این طور که گفته می‌شود، محصولات جدید شرکت Pretec نسبت به کارت‌های حافظه استاندارد CF که تاکنون در این مرکز تولید شده 10مرتبه بادوام‌ترند.

کارت حافظه 64گیگابایتی CF با راحتی می‌تواند با هارددیسک 256گیگابایتی SATA یا IDE SSD هماهنگ شود. کارت حافظه 64 گیگابایتی جدید در دو مدل 233X و 333x ساخته شده است که شرکت سازنده هر کدام از آن‌ها را به ترتیب با قیمت 399 و 630 دلار می‌فروشد.


منبع

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد