همه چیز در یک وبلاگ

یه وبلاگ برای کسانی که میخوان بدونند

همه چیز در یک وبلاگ

یه وبلاگ برای کسانی که میخوان بدونند

پلاسما‏‎ چیست‌؟‏‎

پلاسما ، PLASMA – حالتی از ماده است که در دمای خیلی بالا به وجود می آید و ساختارهای مولکولی مفهوم خود را در این وضعیت از دست می دهند.

پلاسما چیست؟

 در حالت پلاسما اتم ها و ذرات زیر اتمی مانند مانند الکترون و پروتون و نوترون آزادانه در محیط حرکت می کنند و تغییر موقعیت می دهند. حالت ماده متشکله تمامی ستارگان، پلاسما است.

پلاسما در فیزیک، یک محیط رسانای الکتریکی است که تعداد ذرات باردار مثبت و منفی آن تقریبا با هم برابرند و زمانی ایجاد می شود که اتم ها در گاز یونیزه شوند.

گاهی به پلاسما‏‎ حالت‌‏‎ چهارم ماده اطلاق می شود که از حالت های سه گانه جامد،مایع،گاز متمایز است.

هر الکترون دارای یک واحد بار منفی است.

بار مثبت توسط اتم ها یا مولکول هایی که این الکترون ها را از دست داده اند حمل می شود در موارد نادر اما جالب، الکترون هایی که از یک نوع اتم یا مولکول جدا شده اند به ترکیب دیگری متصل می شوند و منجر به تولید پلاسما می شوند که هر دو یون مثبت و منفی را دارا است.

گازهایی که تا حد زیادی یونیده هستند رساناهای خوبی برای الکتریسیته هستند. علاوه بر آن حرکت ِ ذرات باردار گازها هم می تواند میدان الکترومغناطیسی تولید کند. (تابش موج).

 وقتی گاز یونیده تحت تأثیر یک میدان الکتریکی ساکن قرار بگیرد حامل های بار در این گاز به سرعت طوری مجددا توزیع می شوند که قسمت اعظم گاز در مقابل میدان محافظت می شود.

 لانگ مویر ( Langmuir ) در سال 1929 در مجله ی فیزیکال ریویو لترز Physical Review letters شماره ی 33 صفحه ی 954 ناحیه ای از گازها را که نسبتا خالی از میدان است و محافظت شده است و در آن بارهای مثبت و منفی در توازن اند پلاسما نامید و نواحی محافظ روی مرز پلاسما را پوشینه نامید.

پلاسما چیست؟

از مهمترین خواص پلاسما اینست که می کوشد از لحاظ الکتریکی خنثی بماند.

در ابتدا پلاسما در ارتباط با تخلیه ی الکتریکی در گازها و قوس های الکتریکی و شعله ها مورد نظر بود اما اینک در اخترفیزیک نظری، مسأله ی گداخت و راکتورهای هسته ای گرمایی و مهار یونها هم مورد اهمیت است.

برای تشکیل پلاسما نیازمند دمای بالایی هستیم تا توانایی تفکیک الکترون ها را از یون های مثبت در گازها داشته باشیم. جایی که الکترونش یک طرف و یون های مثبتش یک طرف دیگر باشد را پلاسما می گویند. برای ایجاد پلاسما از راکتور گرمایی استفاده می شد اما جدیدا از لیزر و مواد جامد هم استفاده می شود.

 

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد