در اواسط اخرین دهه قرن بیستم میلادی ، یعنی سپتامبر ۱۹۹۵ ، پورتالی را
طراحی و راه اندازی کرد که ایده خلاقانه و دیجیتالی او و همسرش Pam ، اکنون به نام ebay ، مشهورترین و برترین سایت حراجی آنلاین وب به شمار می رود.
پیر امیدیار در ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ از پدری ایرانی و مادری فرانسوی در پاریس به دنیا آمد. ۶ ساله بود که با خانواده اش به مریلند آمریکا رفت و در ۱۴ سالگی با نوشتن دومین برنامه رایانهای برای کتابخانه مدرسه پا به دنیای بیتها گذاشت.
پیر امیدیار رئیس و موسس سایت ایبی (e-bay) اولین و معروفترین وبگاه مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی که تا آخر سال ۱۹۹۸ ۱/۲ میلیون عضو ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار سود به هم زده بود ، راه اندازی کرد.
حالا بعد از گذشت مدت کمی ، شرکت بزرگی شده است با بیش از ۶۰۰۰
کارمند میلیون ها مشتری ثبت شده .پیر امیدیار ، جوان ایرانی الاصل مقیم
آمریکا ، در سال ۲۰۰۶ با ۱۰ میلیارد دلار ثروت که همه اش از راه کسب و کار
الکترونیکی و رهبری بر بازار های عصر دیجیتال حاصل شده است ، سی و پنجمین
میلیاردر جهان و نوزدهمین میلیاردر آمریکا به شمار می رود.

در ان سالهای نه چندان دور ، تصور این که روزی ، خلق مکانی برای خرید و
فروش اجناس دست دوم یا تا حدی نو و آفرینش یک حراجی واقعی دیجیتالی ، حتمی
شود ، آرزویی به بزرگی آرزوهای چارلز دیکنز بود! اما آرمان طلایی پیر ، چند
سال پس از هزاره سوم ، به واقعیتی مسلم مبدل گشت اکنون آن رویای شیرین به
چنان حقیقتی مبدل شده است که فقط دامنه
ebay.com
، میلیون ها دلار قیمت دارد.
آیا تاریخ بشریت این چنین زمان هایی برای پول
درآوردن میلیون دلاری بازیگران زمان های مختلف خود ، به خاطر می آورد؟ از
انقلاب کشاورزی تا گذار به دوران صنعتی شدن بشر ، و حتی قبل از پیداش
انقلاب ارتباطات یا موج سوم تافلر ، هیچ گاه بدون دستیابی به دانش و ابزار
فیزیکی و به خدمت گرفتن ده ها هزار کارمند ، شخصی میلیاردر نشده بود.
اما
اکنون از سال های پایانی قرن بیستم به این سو ، تاریخ شاهد تولد
میلیاردرهای جوانی است که نه ارتش دارند و نه سپاه ! نه طلا دارند و نه نفت
و ارثیه خارق العاده ! آن ها فقط دانش دارند و بس . در واقع ، اندیشه های
نابی که با نوآوری و پرورش خلاقانه در محیط مجازی متولد می شوند ، تجربه ها
و آموزه های ارزنده ای را به همراه دارند که حتی در دانشگاه هاروارد هم
قابل آموختن نیست ! دانشگاه(
www.mit.edu) (MIT)، که ده ها برنده جایزه نوبل و هزاران پرفسور و دانشجوی نخبه از سراسر
جهان را در لابراتوارها و مراکز آموزشی و صنعتی خود دراختیار دارد ، در دهه
های پایانی قرن بیستم ، باعث تشکیل ۴۰۰۰ شرکت کارآفرین شده است که بیش از
۲۳۰ میلیارد دلار درآمد داشته اند .
درآمدی که از طریق حمایت های یک
دانشگاه صورت گرفته است ، به اندازه در آمد کل کشورهای قاره آفریقا است .
شکاف فقیر و غنی در هزاره دوم ، بیش از هزاره اول افزایش یافت و اکنون در
آغازهراه سوم ، این شکاف به دلیل اتکای شدید کسب و کار به تولید دانش و به
قولی اقتصاد دانش محور (knowledge base economy)
افزایش خواهد یافت.
مجموعه رهیافت هایی که تا این بخش در مورد کسب
و کار بازیگران صنعت دیجیتال جهان آموختیم ، به ما خاطر نشان می کند که
دیگر بیش ترین درآمد ، حاصل بیش ترین نفر / ساعت کار فیزیکی و حضوری نیست .
امری که حتی تا دهه شصت میلادی نیز ، اقتصاد جهانی بر پایه آن حاکم بود.
دنیا اکنون به سمت دیجیتالی شدن کامل و به پست مدرنیسم دیجیتالی هدایت
می شود.
مصرع ناب حماسه سرای بزرگ پارسی گویان ، حکیم ابوالقاسم فردوسی ،
که می فرماید توانا بود هر که دانا بود ، اکنون بیش از گذشته ، مفسر موفقیت
های خارق العاده بزرگان عصر دیجیتال (Digital Decade)
می باشد. شکاف دیجیتالی بین انسان ها ، علاوه بر تاثیرات منفی در گسترش
ارتباطات و اطلاع رسانی در دنیای امروزی ، در ایجاد فاصله طبقاتی در جوامع
نیز موثر بوده است .
اگر چه ، خود صنعت دیجیتال و ارتباطات ، عاملی در
راستای ارتقای صلح جهانی و توسعه پایدار مبتنی بر توسعه امکانات در اقصی
نقاط جهان است ، اما اگر وضع به همین منوال پیش رود و کشورهای جهان سوم و
در حال توسعه ، به اندیشه کاهش فاصله علمی و ابزاری خود با جهان اول نباشند
، ضعف در رفتارهای اقتصادی ، علمی و فرهنگی جهان ، کسب و کار غربی ها را
هم با چالش رو به رو خواهد کرد. اگر در آسیا و آفریقا ، که دو سوم جمعیت و
منابع انرژی جهان را در اختیار دارند ، توسعه امکانات ارتباطی و اطلاعاتی
مدرن دردسترس نباشد ، مجموعا یک میلیارد جمعیت اروپا و آمریکا ، نمی تواند
در انتظار بازارها و فرصت های بی بدیل در آسیا و آفریقا باشد.
با رشد
امکانات ارتباطی و فناوری در اقصی نقاط جهان ، می طلبد تا ضریب نفوذ
فناوری های مدرن بیش از گذشته ارتقا یابد تا فراگیری توان مندی های ICT
، دسترسی جهانی را برای ساکنان دهکده جهانی ، به ارمغان آورد. نا گفته
پیداست که سهم دانش و تولید علم در کارآفرینی و در مجموع ، ثروت سازی برای
خلاقان عصر دیجیتال ، غیر قابل انکار است .
دانشی که در بستر توانمندی
دیجیتالی هدایت و با تلفیق مدیریت ، خلاقیت و هنر ، شکوفا شود ، آن چیزی
خواهد شد که ebay
، بهترین مثال برای تفسیرش است . پیر امیدیار ، در بهترین زمان ممکن ،
نسبت به راه اندازی و خلق حراج ای بی ، اقدام کرد.
اکنون ، ده ها هزار سایت
خرید و فروش در اینترنت وجود دارد ، اما هیچ کدام به اندازه این پایگاه
گردش مالی دراختیار ندارند. ۱۵۰ میلیون کاربر ، سالانه از حراجی های این
پایگاه که از نسخه های خطی تا جواهرات و کفش را در معرض فروش قرار می دهد ،
خرید می کنند. امید یار در سال ۱۹۸۸ ، از دانشگاه Tufts ، لیسانس علوم کامپیوتر دریافت کرد و در کسب و کار اینترنتی ، به عنوان یک خود توان افزا (self – empowerment) در اقتصاد نامیده می شود.
پیر یار ، خانم مگ ویتمن (meg Whitman) را از ۱۹۹۸ به عنوان مدیرعامل شرکت ebay منصوب کرد. خانم ویتمن ، فوق لیسانس MBA
از هاروارد دارد و از ایشان به عنوان یک رهبر در کسب و کار الکترونیکی غیر
موازی یاد می کنند که با ایده های موثر و فراگیرش ، زمینه های باروری
فعالیت های ebay
را در چند سال اخیر فراهم کرد.
خانم ویتمن در سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ ، به
عنوان قائم مقام امور بازاریابی جهانی و فروش شرکت والت دیسنی فعالیت کرده
است و به دلیل عمق رفتار سازمانی اثر بخشش در دنیای کسب و کار دیجیتالی ،
از سوی مجله فورچون ۲۰۰۵ ، به عنوان قدرتمندترین زن جهان دراقتصاد معرفی
شد .
