همه چیز در یک وبلاگ

یه وبلاگ برای کسانی که میخوان بدونند

همه چیز در یک وبلاگ

یه وبلاگ برای کسانی که میخوان بدونند

علی‌اکبر صالحی

علی‌اکبر صالحی (۴ فروردین ۱۳۲۸در کربلا)، دانشیار دانشگاه صنعتی شریف، رییس سابق این دانشگاه، سیاست‌مدار و وزیر امور خارجه ایران است.وی پیش از این رییس سازمان انرژی اتمی ایران از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ بود. او از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ نماینده ایران در آزانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.


زندگی و شغل

پدرش سیداحمد صالحی، خواهرزاده‌ی عمادالکتاب، خوشنویسِ صاحب‌نام است.

او برادر جواد صالحی است. او در نه سالگی به ایران بازگشت.پس از گرفتن دیپلم متوسطه در سال ۱۹۶۸ میلادی به دانشگاه آمریکایی بیروت رفت و سه سال بعد لیسانس مهندسی مکانیک گرفت.وی دکترای را در مهندسی هسته‌ای و در سال ۱۹۷۷ از ام‌آی‌تی در آمریکا دریافت کرد.

سپس، در دانشگاه صنعتی اصفهان و سازمان انرژی اتمی ایران شروع به کار کرد.


پس از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۸ قائم‌مقام معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف شد.


در اواسط دهه‌ی شصت همراه هیئتی به امریکا رفت تا از میان ایرانیهای مقیم، برای دانشگاههای کشور هیئت علمی جذب کند. مدتی معاون آموزشی وزیر علوم وقت (دکتر فاضلی) شد.


دو سال بعد استعفا کرد و به بخش مهندسی هسته‌ای دانشکده‌ی مهندسی مکانیک دانشگاه شریف بازگشت. در سال ۱۳۶۷ به عنوان اولین رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین انتخاب شد که به علت بیماریِ رئیس وقت دانشگاه صنعتی شریف نتوانست در این سمت بماند و برای ریاست دانشگاه صنعتی به تهران بازگشت.


وی بین سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳ و ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ ریاست دانشگاه صنعتی شریف را بر عهده داشت.


او توانست رونق را به دانشگاه صنعتی شریف که از مهمترین دانشگاههای فنی و مهندسی کشور و خاورمیانه بود تا حدودی برگرداند و پس از دو دور ریاست بر این دانشگاه، به عنوان نماینده‌ی ایران در آژانس اتمی انتخاب شد که تا سال ۱۳۸۲ در این سمت مشغول کار بود.


صالحی، علی‌اکبر صالحی، با مرتبهٔ علمی دانشیار، عضو هیأت علمی دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف است.او عضو فرهنگستان علوم ایران و مرکز بین‌المللی فیزیک نظری در ایتالیا است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد