همه چیز در یک وبلاگ

یه وبلاگ برای کسانی که میخوان بدونند

همه چیز در یک وبلاگ

یه وبلاگ برای کسانی که میخوان بدونند

شاهکار چینی‌ها در فروش فلش ۱۲۸ مگابایتی به جای هارد ۵۰۰ گیگابایت

به گزارش فارنت و به نقل از پی‌سی‌آر آنلاین اگرچه این روزها تقریبا اجناس چینی گوشه‌گوشه زندگی ما، علی‌الخصوص زندگی دیجیتال ما را پر کرده‌اند اما هنوز خرید اجناس چینی با تنها مزیت ارزان‌قیمت بودن، چندان نمی‌تواند رضایت خاطر و اطمینان ما را جلب کند.

این تجربه‌ایست که یک شهروند روسی با نادیده گرفتن تجربه دیگران و خرید یک هارد درایو ۵۰۰ گیگابایتی چینی به آن دست پیدا کرده است.

این شهروند روسی که در مناطق مرزی روسیه با چین زندگی می‌کند در سفری به چین با دیدن قیمت فوق‌العاده ارزان یک هارد درایو ۵۰۰ گیگابایتی با برند سامسونگ برای خرید آن وسوسه می‌شود اما هنگامی که برای ریختن اطلاعات به درون این هارددرایو اقدام می کند متوجه می‌شود که این هارددرایو خیلی کمتر از آنچه که بر روی آن نوشته شده است ظرفیت دارد.

Fake_Chinese_500GB_externa_drive

او با مراجعه به یک مرکز تعمیرات رایانه در کشور خود مشکل خود را مطرح می کند که این مرکز با گشودن پشت این هارددرایو به عمق فاجعه پی می‌برد. همانطور که از تصویر پیداست متخصصین تقلب و جعل قطعات تنها با ساخت قاب هارد درایوهای سامسونگ و چسباندن دو مهره بزرگ برای رسیدن به وزن لازم تنها یک فلش‌درایو ۱۲۸ مگابایتی را در درون هارددرایو قرار داده‌اند.

بنا به اعلام این مرکز تعمیرات قطعه‌ساز چینی سپس با هک کردن فیرم‌ویر این حافظه فلش کاری کرده تا در هنگام اتصال اولیه این حافظه فلش به صورت ظاهری حافظه‌ای معادل ۵۰۰ گیگابایت را نشان دهد اما در هنگام ریختن اطلاعات بر روی آن، مشتری فریب‌خورده تازه متوجه ماجرا می‌شود.

اخیرا از این گونه حافظه ها در گذرگاه‌های مرزی علی الخصوص در مناطق مرزی غرب کشور نیز مشاهده شده است و حافظه‌های فلش با ظرفیت بالا اما با قیمتی پائین به فروش می‌رسد که تنها سود هنگفتی را عاید افراد فرصت‌طلب می‌کند. با توجه به نبود مرجع رسیدگی به این گونه اقدامات، بجاست کاربران ایرانی خود از خرید این گونه حافظه‌ها خودداری کرده و به خرید اجناس با گارانتی‌های معتبر داخلی اقدام نمایند.


منبع

آشنایی با امید کردستانی مدیر ارشد گوگل

معرفی مختصر:

امید کردستانی، نایب‌رئیس ارشد بخش فروش و عملکرد جهانی در شرکت اینترنتی گوگل است. در حالی که یاهو ایران را از لیست کشورهای موجود در این سایت حذف کرده است اما گوگل به لطف مدیر ایرانی خود همچنان زبان فارسی را به رسمیت می شناسد.



امیدکردستانی یک ایرانی موفق به تمام معناست وی را باید بشناسید او مدیر ارشد بازاریابی و توسعه بین المللی گوگل است نخستین کارمند پروفشنال - با کت و شلوار و کراوات- بود که در بهار سال ۱۹۹۹ از کمپانی NetScape به پرسنل ۱۱ نفره کارمندان گوگل پیوست و مدیر ارشد بازاریابی و توسعه بین المللی گوگل شد. حال در سن 43 سالگی نه تنها یکی از ایرانیان مطرح درجهان است بلکه مرد درجه یک غول بزرگ گوگل نیز شناخته می شود ، افتخار مسلم ایران ، با امید کردستانی یکی از مدیران ارشد گوگل و زندگی او در این وادی آشنا شویم .

امید کردستانی

شعار همیشگی کردستانی: ایجاد رابطه، اعتمادسازی، انجام وعده و قول ها ، و نهایتا پولدارتر کردن سهامداران و شرکا است .

زندگینامه شخصی وی:
امید کردستانی، نایب‌رئیس ارشد بخش فروش و عملکرد جهانی در شرکت اینترنتی گوگل است. او در پیرانشهر به دنیا آمده و در سن چهارده سالگی،پس از مرگ پدرش به کالیفرنیا رفته است.

امید کردستانی در گوگل:
یک آغاز برای امید کردستانی در زندگی کردستانی که حالا 43 ساله است همیشه از خودنمایی در رسانه ها خودداری کرده و در پس پرده امپراطوری گوگل بوده: در سن 14 سالگی ، چند سال پس از فوت پدرش بخاطر سرطان، از ایران به شهر سن خوزه در ایالت کالیفرنیای امریکا مهاجرت کرد و مهندسی برق را از دانشگاه دولتی سن خوزه، و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی را از دانشگاه استانفورد امریکا، جاییکه که بنیانگذاران گوگل و یاهو درس می خواندند، گرفت. خووقتی به گوگل آمد دوازدهمین کارمند گوگل شد. صاحبکار سابقش در NetScape ، آقای مایک هومر، می گوید که کار و اموزش سخت در NetScape به موفقیت کردستانی در گوگل کمک بسیار کرد.


وقتی در NetScape بود توانست تنها در عرض 18 ماه فروش فصلی (سه ماهه) این کمپانی را از 20 میلیون به 55 میلیون دلار برساند.دش همیشه می‌گوید که خوش‌بینی و امیدواری به آینده ، که از خصلت های مهاجرین است، نقش موثری در موفقیت شغلی اش داشته است.

دوازدهمین کارمند گوگل

وقتی به گوگل آمد دوازدهمین کارمند گوگل شد. صاحبکار سابقش در NetScape ، آقای مایک هومر، می گوید که کار و اموزش سخت در NetScape به موفقیت کردستانی در گوگل کمک بسیار کرد. وقتی در NetScape بود توانست تنها در عرض 18 ماه فروش فصلی (سه ماهه) این کمپانی را از 20 میلیون به 55 میلیون دلار برساند.

استخدام کردستانی درگوگل

مصاحبه شغلی کردستانی در گوگل برای تصدی شغل مدیر فروش و توسعه، حول یک میز پینگ پنگ در یک اتاق کنفرانس و توسط سرگی برین (یکی از دو بنیانگزار گوگل) انجام شد: ابتدا سرگی سوالاتی از امید کرد و سپس با اعتراف به عجز و ناتوانی در انجام مصاحبه با یک آدم پروفشنال (یعنی امید ) ، تمامی پرسنل ۱۱ نفره اش را که همگی مهندس بودند به میز فراخواند و خلاصه آنها تا پنج ساعت امید را سوال باران کردند ،و در پایان، امید همگی را به صرف شام در رستورانی برد و در انجا بود که استخدام شد.

کردستانی شیک پوش و عجیب غریب

کردستانی را در گوگل بخاطر طرز لباس پوشیدن رسمی و در آغوش گرفتن همکاران و رئیس‌هایش می شناسند. او نیمی از ساعات کارش را در مسافرت و بیرون است یکبار هم که با خانم شریل سندبرگ (معاون فروش و خدمات آنلاین گوگل) در آلمان بودند و شریل در صندلی جلو در خواب بود وقتی چشمانش را باز کرد امید را پشت فرمان با گوشی موبایل بر گوش و لپ تاپ بر زانو و در حال رانندگی با 150 کیلومتر در ساعت دید. امید به آرامی به شریل گفت دارم تلفن مهمی را جواب میدم .

 

 

امید کردستانی

 

دیپلماسی امید کردستانی

کردستانی را در گوگل بعنوان یک دیپلمات هم می شناسند: در فضای استرس آلود و شتابنده چنین شرکتی تقریبا هر روزه در اتاق مدیران ارشد جر و بحث های شدیدی در می گیرد و امید همیشه میانجی و قاضی است. برای امثال گوگل، وجود چنین خصلت هایی در یک کارمند ، در لحظات بحرانی بسیار ارزشمند و حساس است.


شعار همیشگی کردستانی: ایجاد رابطه، اعتمادسازی، انجام وعده و قول ها ، و نهایتا پولدارتر کردن سهامداران و شرکا است .نگرش امیدوقتی هم کردستانی می خواهد کسی را استخدام /یا با او همکاری کند یک نوع airport test از او می گیرد: منظورش اینه که اگر من و این شخص در یک فرودگاه مجبور به توقف چند ساعته بشیم من دوست دارم که هم از این چند ساعت عمرم لذت ببرم و هم یک صحبتهای روشنفکرانه و خوبی با هم داشته باشیم . از خودم می پرسم که آیا این آدم دارای یک چنین خصوصیاتی هست یا نه؟

تئوری های امید کردستانی

کردستانی حتی وقتی که یک خانه 16 هزار فوت مربعی در منظقه atherton به قیمت تقریبا 18 میلیون دلار خرید، هم، بر ارزش زمین‌های آن منطقه تاثیر گذاشت و نرخ ها بالا رفت . او تئوری حراج - auction theory - و تمرکز بر نیازهای مشخص هر صاحب آگهی را - از مثلا یک لوله کش ساده تا بزرگترین اگهی دهندگان بین المللی- به گوگل تزریق کرده و اگر خیلی ها سرگی برین و لری پیج را بنیانگذاران گوگل بدانند باید امید کردستانی را بنیانگذار مالی-بیزینسی business founder گوگل بدانیم . بعنوان دوازدهمین کارمند گوگل شروع بکار کرد و فروش آن را از تقریبا صفر به سه میلیارد دلار رساند.


موفقیت امیدکردستانی در گوگل

کردستانی در اولین نگاه به گوگل فهمید که ترافیک زیاد این سایت مهمترین دارایی آن است . از این ترافیک استفاده کرد و آگهی های تکی و کوچکی که یکی یکی با کردیت کارتهای کوچک به گوگل پرداخت می شدند را به میلیونها دلار رساند طوریکه امروزه 99 درصد درآمد گوگل از همین آگهی ها است . بتدریج همکاران سابقش در NetScape را هم به همکاری در گوگل طلبید. با صاحبان آگهی های NetScape هم تماس گرفت و به آنها گفت بیایید یک آگهی ۳-۵ هزار دلاری کوچک در گوگل بزارید و امتحان کنید ببینید خوشتون میاد یا نه ... ضرری هم نداره ... آنها هم پذیرفتند و بتدریج با نتایج بسیار خوبی که از کلیکهای میلیونی کاربران گوگل گرفتند اکثرا مشتری پروپاقرص گوگل شدند .


کردستانی امروزه، در دنیای میلیارد دلاری رقابت تبلیغات تلویزیونی، نه تنها با صاحبان کوچک آگهی ، بلکه با انواع آژانس‌های بازاریابی/تبلیغاتی که برای مشتریان خود حسابی چانه می‌زنند هم قرارداد می نویسد. در باره نخستین ملاقاتش با لری و سرگی، می‌گوید که احساس کردم که این دو آدم اعتماد به نفس، عزم و اراده و ایده های بلندپروازانه بسیاری دارند و حتی اگر بجای اینترنت، می خواستند مثلا بیزینس لحاف فروشی هم باز کنند باز هم موفق می شدند . اینگونه بود که به تیم آنها پیوستم.


زندگینامه کاری امید کردستانی:

اقای امید کردستانی چهل وسه ساله با ملیت ایرانی
دارنده ی لیسانس مهندسی الکترونیک از دانشگاه سن خوزه استیت.
دارنده ی فوق لیسانس ام بی اِی از دانشگاه استنفورد.
فعالیت مسمتر 10 ساله در زمینه های " تگ "
معاون فروش و مدیریت تولید در " نت اسکیپ " ( که تنها در طی یک دوره ی 18 ماهه درآمد سالانه نت اسکیپ را از 88 میلیون دلار به دویست میلیون دلار افزایش داد. )
مدیریت موفقیت آمیز چهار ساله با " نت اسکیپ ".
استخدام در گوگل به عنوان مدیر فروش و بازرگانی و کسب درآمد یک میلیارد دلار در سال 2003 برای آن.
پس از «پی یرامیدیار» تنها میلیاردر ایرانی درلیست معروف میلیاردرهای مجله فوربس می‌توان به نام امید کردستانی ‌ایرانی موفق در زمینه اطلا‌عات کامپیوتری وتجارت جهانی نام برد. اگر چه وی مانند پی‌یر امید یار در لیست ثروتمندترین‌های جهان جای ندارد ولی توانسته است نام خود را به عنوان یکی از مشهورترین جوانان ایرانی در دنیا ثبت کند.
وی نیز مانند امیدیار مدیر بزرگترین وب سایت حراج جهان(eBay) با شرکت‌های بزرگ کامپیوتری همکاری می‌کند. امید کردستانی اکنون نایب رئیس ارشد بخش فروش و عملکرد جهانی در شرکت اینترنتی گوگل است.

 


امید کردستانی در سال 1963 به دنیا آمد و اکنون43 سال دارد. امید مدرک کارشناسی مهندسی برق خود را از دانشگاه ایالتی سن خوزه اخذ کرد و همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه استنفورد است.


وی پس از اتمام دانشگاه کارش را در بخش بازاریابی، مدیریت تولید و مسئولیت بخش تجاری شرکت‌های مهم بین‌المللی آغاز کرد. از اولین شرکت‌هایی که وی در آنجا استخدام شد می‌توان به نام هیولت پکارد(HP) وDO3 اشاره کرد.

کردستانی پس از این دو شرکت کارش را در بخش فروشOEM نت اسکیپ آغاز کرد و طی دوره چهار ساله که در آن شرکت حضور داشت، مسئولیت بر قراری ارتباطات تجاری با شرکت‌هایی چون سیتی بانک (بزرگترین بانک آمریکا)، آمریکن آن لا‌ین، سایت آمازون، اینتل و اکسایت را بر عهده داشت.
وی دارای سابقه ای بیش از 12 سال در زمینه فناوری سطح بالا‌ در شرکت‌های پیشروی اینترنتی مانند نت اسکیپ است و همچنین سمت نایب رئیس بخش توسعه شرکت و فروش را بر عهده داشت و توانست بازده مالی این شرکت را در عرض 12 ماه از 88 میلیون دلا‌ر به بیش از 200 میلیون دلا‌ر برساند.


کردستانی پس از مدیریت بسیارعالی خود در نت اسکیپ از طرف مدیران گوگل دعوت به همکاری شد و در بهار سال 1999 به این شرکت پیوست تا عنوان دوازدهمین نایب رئیس ارشد بخش فروش و عملکرد جهانی گوگل را در کارنامه کاری خود ثبت کند.


با توجه به تجربه طولا‌نی، کردستانی می‌دانست که تبلیغات برجسته و نا گهانی مناسب نیستند، پس با ارایه لیستی قیمت تبلیغات آن لا‌ین در گوگل را قانونمند کرد. بر طبق طرح جدید کردستانی زمانیکه کاربر واژه‌ای را برای جستجو وارد می‌کند اسپانسرهای مرتبط در صفحه به نمایش در می‌آید.کردستانی بر این باور است که اینگونه برقراری ارتباط با کاربر بهترین اثر را بر جا خواهد گذاشت.


وی حتی یکبار پیشنهاد چند میلیون دلا‌ری را به دلیل عدم ارتباط با سیاست‌های وی نپذیرفت و مشتر یان ثابت کردستانی استراتژی وی را قبول دارند و سال‌ها است که با وی در تماس هستند.به گفته کردستانی کار در شرکت گوگل یکی از سخت‌ترین دوره‌های کاری وی بوده است و اکنون 90 فروشنده تحت مدیریت وی کار می‌کنند و با توجه به اینکه مقداری سهام این شرکت به وی تعلق دارد کردستانی تمام تلا‌ش خود را در راه موفقیت گوگل به کار می‌گیرد.


مجله تایم در گزارشی درباره امید کردستانی می‌نویسد: اکثر افراد جهان با گوگل قویترین موتور جستجوگر جهان آشنا هستند. شما می‌توانید با تایپ کردن یک کلمه به جهان ارتباطات وارد شوید.


در حال حاضر این سایت روزانه 200 میلیون کاربر دارد و تنها یک سایت اینترنتی ساده نیست، آن سوی فعالیت گوگل یک تجارت جهانی جای گرفته است و با توجه به این نحوه تجارت سهام گوگل یکی از معتبرترین سهام‌های وال استریت محسوب می‌شود.


مدیران گوگل سودمالی هنگفت خود را مدیون امید کردستانی هستند کسی که برای اولین بار پیشنهاد تبلیغ در این سایت را عنوان کرد و با تلا‌ش وی گوگل به یکی از مهمترین سایت‌های تبلیغات در جهان تبدیل شد و در 18 ماه اول حدود یکصد هزار تبلیغ تجاری در این سایت درج شد.


گوگل تا پایان سال 2005 میلا‌دی حدودیک میلیون دلا‌ر از طریق آگهی‌های تجاری درآمد داشته است.تایم ادامه می‌دهد که قبل از ورود کردستانی به جمع مدیران گوگل این شرکت به سختی می‌توانست درآمدی داشته باشد اما با مدیریت بی‌نظیر کردستانی گوگل همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.


امید کردستانی در اینباره می‌گوید: در گوگل ما بیشتر به کیفیت فکر می‌کنیم تا درآمد زیرا برای ما درآمد طولا‌نی مدت مهم است نه اینکه فقط برای مدت زمان کوتاهی مشتری داشته باشیم.کارمندان شرکت کامپیوتری گوگل به کردستانی لقب پادشاه تبلیغات اینترنتی داده‌اند و در میان صدها کارمند گوگل فقط امید کردستانی چهره جهانی دارد.


امید کردستانى بیش از 12 سال سابقه در سرمایه گذارى و مصرف تکنولوژى سطح بالا، به همراه نقش کلیدى در بخش پیشگام اینترنت شرکت Netscape Communications را داراست.

ایشان به عنوان معاون رییس فروش و توسعه تجارى در شرکت Netscape باعث شد تا این شرکت در یک سال 88 میلیون دلار و 200 میلیون دلار را در 18 ماه فقط از وب سایت خود حاصل نماید.


کردستانى به شرکت Netscape به عنوان مسیول فروشهاى OEM ملحق شد در حالى که ایشان مسیولیتهایى را در شرکتهایى مانند Citibank، AOL، Amazon، Intuit، Travelocity، Intel، @Home، eBay، و Ecite را داشت. پیش از Netscape نیز ایشان به عنوان مدیر تبلیغات و بازاریابى در شرکتهاى 3DO Company، Go Corporation و HP را داشت.


کردستانى یک مدرک MBA را نیز از دانشگاه Standford و لیسانس مهندسى خود را نیز از دانشگاه San Jose Stat دریافت کرده است.
امید کردستانی، نایب رییس دپارتمان فروش و بازاریابی شرکت گوگل از سیاست‌های این شرکت دفاع کرد و اعلام کرد که گوگل نگران فشارها و چالش‌هایی که از سوی مایکروسافت برمی‌خیزند، نیست.
این مدیر ارشد و ایرانی الاصل شرکت گوگل که در همایش وب 2 در شهر سانفرانسیسکو سخنرانی می‌کرد بر سخت‌گیری و دقت مدیران ارشد گوگل و وسواس آنها در زمینه کیفیت عملکرد این سایت تاکید کرد و افزود: لری پیج، یک از مدیران ارشد گوگل که خود از مخترعین این موتور جستجو است، مرتبا کیفیت کار آن را از طریق کامپیوتر شخصی خود آزمایش می کند و مواردی همچون سرعت نمایش نتایج جستجو (پس از ارسال درخواست کاربر) و نیز میزان ارتباط نتایج جستجو با کلمات کلیدی درخواستی کاربر را بررسی می‌کند.


به گفته کردستانی، به رغم آنکه گوگل هم‌اکنون محبوب‌ترین و قدرتمندترین موتور جستجوی اینترنت است اما لری پیچ هیچ‌گاه از عملکرد این موتور جستجو ابزار رضایت کامل نکرده و همواره بر بهبود مداوم کیفیت تمامی خدمات اینترنتی ارائه شده توسط این شرکت اصرار دارد.


کردستانی در خصوص رقابت گوگل با مایکروسافت خاطرنشان ساخت: اگرچه شرکت مایکروسافت به عنوان بزرگترین تولیدکننده نرم‌افزار در جهان همواره گوگل را یکی از جدی‌ترین رقبای خود خوانده، اما مسئولان گوگل هیچ‌گاه از بابت فشارهای مایکروسافت احساس نگرانی نکرده و تنها به رضایت کاربران و خدمت به آنها توجه می‌کنند.

امید کردستانی

 

کردستانی همچنین اعلام کرد به رغم آنکه گوگل در ماه‌های اخیر در زمینه‌هایی به غیر از جستجوی اینترنتی وارد فعالیت شده، اما هیچ‌گاه خواهان حذف و یا تضعیف شرکتهای کوچک فعال در آن زمینه‌ها نبوده و مانع از گسترش نوآوری‌های سایر شرکتهای کوچکتر نشده‌است.


یک روز پیش از سخنرانی امید کردستانی، مدیرعامل یاهو از سیاست های گوگل انتقاد کرده و تلویحا از بابت تلاش این شرکت برای تبدیل شدن به یک پورتال تمام عیار همچون یاهو اظهار ناخشنودی کرده بود.
"امید کردستانی" نایب رییس بخش فروش و بازاریابی و توسعه تجاری قدرتمندترین موتور جستجوی اینترنتی جهان، "گوگل"، از سخت‌گیری و دقت عمل مدیران بلند پایه گوگل و وسواس بیش از حد آنها در زمینه کیفیت عملکرد این موتور جستجو خبر داد.


به گزارش سایت اینترنتی "پی‌سی‌ورلد"، "کردستانی" در همایش "وب ‪"۲/۰ (‪ (Web 2.0در شهر سانفرانسیسکوی آمریکا اظهار داشت که "لری پیج" موسس و یکی از بلندپایه‌ترین مدیران فعلی "گوگل" مرتبا این موتور جستجو را در رایانه شخصی خود مورد آزمایش عملی قرار داده و مواردی نظیر سرعت فهرست کردن اطلاعات پس از درخواست جستجوی کاربر و همچنین میزان ارتباط نتایج جستجو با کلمات کلیدی درخواستی کاربر را بررسی می‌کند.
به گفته "کردستانی"، به رغم آنکه "گوگل" هم‌اکنون محبوب‌ترین و قدرتمندترین موتور جستجوی اینترنت است اما "پیچ" به عنوان بلندپایه‌ترین مدیر "گوگل"، هیچ‌گاه از عملکرد این موتور جستجو ابزار رضایت کامل نکرده و همواره بر بهبود مداوم کیفیت تمامی خدمات اینترنتی ارائه شده توسط این شرکت اصرار می‌ورزد


این کارشناس ایرانی‌الاصل شرکت "گوگل" افزود: درحالی که شرکت "مایکروسافت" به عنوان بزرگترین تولیدکننده نرم‌افزار در جهان همواره "گوگل" را یکی از جدی‌ترین رقبای خود خوانده، اما مسئولان "گوگل" هیچ‌گاه از بابت فشارهای مایکروسافت احساس نگرانی نکرده و تنها به رضایت کاربران و خدمت به آنها توجه می‌کنند.


"کردستانی" همچنین اعلام کرد به رغم آنکه "گوگل" در ماه‌های اخیر در زمینه‌هایی به غیر از جستجوی اینترنتی وارد فعایت شده، اما هیچ‌گاه خواهان حذف و یا تضعیف شرکتهای کوچک فعال در آن زمینه‌ها نبوده و مانع از گسترش نوآوری‌های سایر شرکتهای کوچکتر نشده‌است.


آخرین آمارهای جمع‌آوری شده توسط کارشناسان اینترنتی نشان می‌دهد هم‌اکنون حدود ‪ ۴۵/۹درصد از تمامی موارد جستجوی اینترنت توسط موتور جستجوی "گوگل" انجام می‌گیرد.
"گوگل" هم‌اکنون علاوه بر خدمات موتور جستجوی خود، خدمات پست الکترونیک "جی‌میل" با بالاترین گنجایش صندوق پست الکترونیک در میان سایر خدمات ایمیل رایگان، خدمات مسنجر و تلفن اینترنتی "گوگل تاک"، خدمات رایگان وب لاگ، خدمات رایگان ارائه تصاویر و نقشه‌های ماهواره‌ای و بسیاری خدمات متنوع دیگر را ارائه میکرد.

 


امید کردستانى، معاون رییس فروش و توسعه تجارى:

omid kordestaniامید کردستانى بیش از 12 سال سابقه در سرمایه گذارى و مصرف تکنولوژى سطح بالا، به همراه نقش کلیدى در بخش پیشگام اینترنت شرکت Netscape

Communications را داراست. ایشان به عنوان معاون رییس فروش و توسعه تجارى در شرکت Netscape باعث شد تا این شرکت در یک سال 88 میلیون دلار و 200 میلیون دلار را در 18 ماه

فقط از وب سایت خود حاصل نماید.


کردستانى به شرکت Netscape به عنوان مسیول فروشهاى OEM ملحق شد در حالى که ایشان مسیولیتهایى را در شرکتهایى مانند Citibank، AOL، Amazon، Intuit، Travelocity، Intel،

@Home، eBay، و Ecite را داشت. پیش از Netscape نیز ایشان به عنوان مدیر تبلیغات و بازاریابى در شرکتهاى 3DO Company، Go Corporation و HP را داشت.

تصاویر:

امید کردستانی

 

منبع

آشنایی با افراد سرشناس اینترنت

اینترنت این روزها نقش بسیار پر رنگ تری از آنچه که در چند سال پیش داشت پیدا کرده است. به نحوی که ما  ایرانیان هم در کشور خود به خوبی می توانیم این تغییرات را لمس کنیم. این روزها به مدد دست آورد های بزرگان این حوزه در گذشته و حال شاهد شکوفایی هر چه بیشتر شبکه جهانی هستیم و بسیار به جا خواهد بود تا افرادی را که نقشی به سزا در شکل گیری این شبکه جهانی داشتند بشناسیم.


در مقاله پیش رو که برگردانی است آزاد از یک مقاله که اخیرا منتشر شده، 41 تن از بزرگان تاریخ اینترنت که در رسیدن آن به جایگاه فعلی نقش تعیین کننده داشتند معرفی شده اند.


لازم به ذکر هست که من معمولا علاقه ای به برگرداندن مقالات دیگران ندارم، اما این مقاله برای من متفاوت بود و من تصمیم گرفتم تا به پاس قدردانی از این بزرگان و معرفی هر چه بهتر آنها اقدام به باز نشر و برگردان کنم. تنها کافیست تا دنیایی بدون اینترنت و سرویس های اون رو تجسم کنید تا به ارزش کار این بزرگان پی ببرید.

 

وینتون سرف و باب کان (Vint Cerf and Bob Kahn)

وینتون سرف به همراه باب کان کسانی بودند که پروتکل TCP/IP را پایه گذاری کردند. پروتکلی که به موجب آن بین کامپیوتر های یک شبکه امکان ارتباط و انتقال پیام برقرار شد و اینترنت بر پایه آن بنا شده است. وینتون سرف در یک اظهار نظر جالب توجه بیان کرده که اینترنت آینه ای تمام نما از اجتماع افراد است و ارسال هرزنامه نیز یکی از آثار جانبی رایگان بودن سرویس ایمیل است.

 

وینتون سرف در سمت راست و باب کان در سمت چپ

وینتون سرف در سمت راست و باب کان در سمت چپ

 

سر تیم برنرزلی (Tim Berners-Lee)

وی اولین کسی بود که آنچه ما تحت نام World Wide Web (وب جهان گستر) می شناسیم را با ارائه یک سرویس کلاینت/سرور پایه گذاری کرد و به دنبال آن مرورگری ساده را خلق کرد تا به وسیله آن بتوانیم مطالبی غنی تر از تنها یک متن خالی و دارای خصیصه ای به عنوان لینک (پیوند یا ابر متن) در بستر اینترنت مشاهده کنیم. او هم اکنون پرچم دار کمیته W3C است که وظیفه آن ها پیش برد و تدوین استاندارد هاست.

سر تیم برنرزلی

سر تیم برنرزلی

 

ری تام لینسون (Ray Tomlinson)

حضور ویژگی بی بدیل اینترنت یعنی ایمیل را مدیون برنامه نویسی کهنه کار یعنی ری تام لینسون که به پدر ایمیل شهره است هستیم. وی اولین نفری بود که در حین اختراع سرویس ایمیل علامت معروف @ را برای نشانه گذاری در این سرویس برگزید تا امروزه میلیاردها نفر در سراسر دنیا از آن بهره مند شوند.

پدر ایمیل

مایکل هارت (Michael Hart)

ظهور اولین کتاب الکترونیک جهان به دست مایکل هارت رغم خورد. کسی که بنیان گذار پروژه گوتنبرگ بوده است و خود او اولین کتابخانه دیجیتال دنیا را گردآوری کرد. بدون شک راهکارهای او امروزه زمینه ساز فرصت هایی ارزشمند همچون نشر الکترونیک و آموزش مجازی شده است.

 

تولد کتاب های الکترونیک به دست مایکل هارت

 

گری تورک (Gary Thuerk)

فرستنده اولین سری ایمیل های تبلیغاتی دنیا (به تعبیری هرزنامه ها یا اسپم) کسی نیست جز جناب گری تورک. کاری که سبب شد موجی عظیم از ارسال ایمیل های تبلیغاتی را در نت به پا کند که در ابتدا حتی فکرش را هم نمی کرد!

 

فرستنده اولین سری از ایمیل های تبلیغاتی یا پدر اسپم

 

اسکات فلمن (Scott Fahlman)

بهره گیری از شمایل هایی بر پایه کد های اسکی تحت نام خندانک ها یا شکلک ها ( Smiley ) را به اسکات فلمن نسبت می دهند. کسی که معتقد بود با این کار می توان به متون خشک روحی با طراوت و شاد بخشید. همین خلاقیت به ظاهر ساده وی، امروزه در صد ها برنامه پیام رسان اینترنتی و سایر جاها کاربرد دارد.

 

خلق اولین شکلک های اسکی به دست اسکات فلمن

 

مارک اندرسن (Marc Andreessen)

مارک اندرسن کسی بود که وب وب گردی را متحول کرد. بدین صورت که با خلق مرورگری فراگیر تحت نام موزاییک که بعد تر ها تحت عنوان نت اسکیپ منتشر شد زمینه  خلق مرورگرهای مدرن امروزی را فراهم ساخت. وی بعد ها و پس از جنگ اول مرورگرها و شکست نت اسکیپ متمایل به کسب و کار های دیگر شد و در پروژه هایی همچون Ning، دیگ و توییتر سرمایه گذاری کرد.

 

خالق مرورگر نت اسکیپ جد بزرگ فایرفاکس

 

یارکو اویکارینن (Jarkko Oikarinen)

یارکو با تلاش های مستمر خود توانست اولین برنامه پیام رسان جهت گپ و گفت اینترنتی ( Chat ) را خلق کند. این اختراع که به IRC موسوم شد به هنگام جنگ اول عراق وقطع شدن شبکه های رادیویی و تلویزیونی شهرتی دو چندان یافت.

خلق اولین سیستم بلادرنگ چت به دست یارکو اویکارینن

رابرت تپن موریس (Robert Tappan Morris)

در روزهایی که عملیات های نفوذ به شبکه و به طور کل هک کردن در حال ظهور و رشد بود رابرت جوان به فکر افتاد تا به جای اینکه خودش به شبکه ها نفوذ کند برنامه هایی مخرب تحت نام کرم نوشته و آن ها را روانه شبکه های قربانیان کند. بدین ترتیب اولین کرم اینترنتی خلق شد و زمینه ساز خسارات مالی هنگفتی در حوزه اینترنت شد.

خالق اولین کرم اینترنتی در اواخر دهه هشتاد میلادی

دیوید بونت (David Bohnett)

دیوید بونت به همراه جان رزنر در سال 1994 شبکه اجتماعی GeoCities را خلق کردند. شبکه ای که افراد با عضویت در آن مشابه وبلاگ های امروزی می توانستند به رایگان برای خود صفحات اینترنتی بسازند. به زودی بدین ترتیب خیل عظیم از کاربران (حتی ایرانی ها و خود من) به سمت این سرویس روانه شدند و سایت های شخصی زیادی خلق شد. بعدها با ظهور شبکه های قوی تر و وب دو، این سرویس رو به افول گذاشت و در سال 2009 به استثنای بخش اختصاصی کشور ژاپن برای همیشه تعطیل شد.

 

دیوید بونت از بنیان گذاران ژئو سیتیز

 

وارد کانینگ هم (Ward Cunningham)

این برنامه نویس آمریکایی اولین نفری بود که ویکی (wiki) را خلق کرد. محیطی تعاملی برای تعامل و مشارکت افراد برای تولید محتوا که نمونه بارز آن دایره المعارف رایگان ویکی پدیاست. نام ویکی یک کلمه مختص خطه هاوایی است که به معنای سریع می باشد.

 

خالق اولین ویکی در اینترنت

 

سی بر باشیا ( Sabeer Bhatia)

باشیا که اصلیت هندی دارد و ساکن آمریکاست موسس سرویس محبوب ایمیل Hotmail است که استفاده از زبان HTML را در ایمیل های ارسالی بیش از پیش مرسوم کرد و توانست با رشد سرویس ایمیل خود محبوبیتی جهانی کسب کند. تا جاییکه این سرویس در سال 98 میلادی توسط شرکت مایکروسافت به مبلغ 400 میلیون دلار خریداری شد. این سرویس در کشور ما ایران نیز طرفداران بسیاری دارد.

 

موسس سرویس ایمیل هات میل

 

مت دراج (Matt Drudge)

مت دراج اولین کسی بود که خبرخوان یکپارچه اینترنتی (Drudge Report) را به شکل اولیه آن بنا کرد. وی به مدد این سرویس اقدام به ارائه یکپارچه و مجتمع خبرهای منتشره می کرد و همین امر موجب جلب نظر کاربران شد و این نو آوری وی تا بدان جا پیش رفت که به رسوایی مونیکا لاریسنکی در کاخ سفید و در زمان بیل کلینتون منجر شد و بدان بیشتر دامن زد.

 

خلق اولین خبرخوان اینترنتی

 

لری پیج و سرگئی برین (Larry Page and Sergey Brin)

کمتر کسی است که نام این دو عجوبه وب یعنی  لری پیج و سرگئی برین از موسسان شرکت معظم گوگل را نشنیده باشد. این دو با خلق موتور جستجوی گوگل مسیر وب را تغییر دادند و شاید به جرات بتوان گفت که تمامی کاربران اینترنت در دنیا از سرویس آن ها استفاده کرده یا می کنند. در ابتدا شرکت گوگل با ایده و سرمایه شخصی آنها تاسیس شد و دیری نپایید که با درخشش سریع خود توانست به غولی دست نیافتنی و محبوب تبدیل شود. این دو الگوی موفقیت بسیاری از جوانان هستند.

لری پیج در سمت چپ و سرگئی برین در سمت راست

بیل گیتس (Bill Gates)

جناب بیل گیتس معرف حضور همه اهالی وب هستند. وی با تاسیس شرکت مایکروسافت و خلق سیستم عامل ویندوز انقلابی در نحوه استفاده کاربران از کامپیوتر و اینترنت به راه انداخت و کامپیوتر رو میزی را در اقصی و نقاط دنیا به یک وسیله ضروری در زندگی روزمره تبدیل کرد.

بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت

استیو جابز(Steve Jobs)

خلق کامپیوتر های رومیزی منحصر به فرد و ارائه واسط های کاربری خلاقانه و بهینه در کنار ابداع دستگاه و سرویس های اینترنتی انقلابی چهره این نابغه دنیای فن آوری  یعنی استیو جابز را در تاریخ جاودان کرده است. چهره ای که محبوب میلیون ها نفر از مردم دنیا و از جمله جوانان ایرانی است.

 

استیو جابز اسطوره ی دنیای فن آوری

دیوید فیلو و جری یانگ (David Filo and Jerry Yang)

حاصل خلاقیت دیوید فیلو و جری یانگ سایت یاهو شد. سایتی که با رشدی چشمگیر به سرعت به اولین پایگاه اینترنتی دنیا تبدیل شد و خدمات بسیاری از جمله سرویس ایمیل را به راه انداخت. در کشور ما ورود به سایت یاهو مصادف با اولین تجربه اینترنتی بسیاری بوده و هست و تا مدتی یاهو را معادل اینترنت می شناختند. هم اکنون نیز یاهو با رقابتی تنگانگ با گوگل و سایرین به بقای خود ادامه می دهد.

 

جری یانگ در سمت راست و دیوید فیلو در سمت چپ

 

برد فیتزپتریک (Brad Fitzpatrick)

برد از پایه گذاران اولیه بستر های وبلاگ نویسی بود. وی با خلق سرویس LiveJournal خروشی در دنیای وبلاگ نویسی به پا کرد و بعد ها با خلق برنامه های مشابه دیگر برای سرویس های فیس بوک و ... به شهرتی دو چندان دست یافت.

خالق سرویس Live Journal

خالق سرویس Live Journal

 

شان فنینگ (Shawn Fanning)

شان با خلق سرویس Napster برای علاقه مندان به موسیقی جنجالی در دنیای موسیقی به پا کرد. او با ابداع سرویس Napster به کاربران امکان داد تا با به اشتراک گذاری فایل های موسیقی خود با دیگران تعاملی فزاینده در به اشتراک گذاری و بهره مندی افراد از موسیقی های پدید آورد. محبوبت خارق العاده این سرویس سبب خشم صاحبان کمپانی های موسیقی و اقامه دعوی و شکایت علیه این سرویس شد و آن را به ورطه نابودی کشاند. بعدها شرکت اپل موفقیت این شرکت را تکرار کرد و جای آن را گرفت.

 

خالق سرویس Napster

پیتر ثیل (Peter Thiel)

یکی از بسترهایی که به داد و ستد و خرید و فروش اینترنتی رونق بخشید و از طرفی باعث شد تا بنگاه های خرده پا و افراد بتوانند به تعاملات مالی بپردازند سرویس محبوب PayPal است که برای کاربران ایرانی به دلیل تحریم ها کمی نا شناخته تر مانده است. یکی از موسسین عمده این سرویس پیتر ثیل است که پس از شهرت این سرویس آن را با مبلغی برابر با 1.5 میلیارد دلار به شرکت eBay فروخت.

 

پیتر ثیل یکی از موسسین PayPal

 

پیر مراد امیدیار (Pierre Morad Omidyar)

پیر امیدیار که مایه مباهات بسیاری از ایرانی هاست یک کارآفرین دو رگه ایرانی متولد فرانسه است که به خوبی طبیعت انسان ها را شناخت و بر همین اساس سرویس خرید و فروش eBay را خلق کرد. وی عقیده دارد که چیزی که برای یک نفر بی ارزش است ممکن است برای دیگری با ارزش باشد و همین منطق سبب شد تا سایت عظیم eBay برای داد و ستد و مزایده کالا ها و خدمات پا به عرصه اینترنت گذارد.

 

موسس ایرانی eBay

 

جیمی ویلز (Jimmy Wales)

جیمی ویلز پایه گذار بزرگترین دایره المعارف جهان موسوم به ویکی پدیاست که امروز به عنوان یک منبع کلی مورد استفاده میلیون ها کاربر اینترنت است و توسط همین کاربران نگهداری، پالایش و به روز می شود. حاصل تلاش ویلز امروزه به منبعی ارزشمند در وب بدل گشته که زبان فارسی نیز درصدی از حجم مطالب را به خودش اختصاص داده است.

 

جیمی ویلز موسس ویکی پدیا

 

استیوارت باترفیلد و کاترینا فیک (Stewart Butterfield and Caterina Fake)

با رشد اینترنت به اشتراک گذاری عکس ها و تصاویر به یکی از فعالیت های نا گسستنی افراد بدل گشته است. استیوارت باترفیلد به همراه همسرش کاترینا فیک سرویس به اشتراک گذاری عکس flickr را پایه گذاری کردند. این سرویس در ابتدا به صورت یک بازی آنلاین خلق شد و بعد ها ایده آن رشد پیدا کرد و با مشهور شدنش، توسط یاهو خریداری شد.

 

استیوارت باتر فیلد به همراه همسرش کاترینا فیک

 

جاناتان آبرامز(Jonathan Abrams)

جاناتان به همراه دوستش با تاثیر پذیری از سایت Match.com سایت دوستیابی Freindster را پایه گذاری نمود. او توانست با خلق ویژگی های جدید و بهره گیری از پتانسیل های نو ظهور وب این سرویس نو ظهور را به شهرت جهانی برساند.

 

موسس سایت Friendster

 

نیکلاس زنستروم (Niklas Zennstrom)

نیکلاس زنستروم باخلق سرویس Skype تجربه جدیدی از تماس های مبتنی بر اینترنت را برای کاربران به ارمغان آورد. او با ارائه سرویس هایی با کیفیت عالی و به صورت رایگان برای برقراری تماس صوتی ما بین دو کامپیوتر متصل به اینترنت به شهرت و محبوبیتی جهانی رسید. بلافاصله پس از این کامیابی شرکت او اقدام به گسترش تماس ها به سایر دستگاه ها و از جمله خطوط زمینی کردند و تجربه تماس اینترنتی ارزان قیمت و با کیفیت به زندگی شهروندان آنلاین پا نهاد.

 

خالق سرویس تلفن اینترنتی Skype

 

برم کوهن (Bram Cohen)

پس از شهرت سرویس نپستر برم کوهن تصمیم گرفت تا ایده به اشتراک گذاری فایل ها را توسعه و گسترش دهد. او بدین منظور سرویسی با اسم BitTorrent خلق کرد که بر اساس قانون "هر چقدر سریع تر فایل به اشتراک گذاری به همان نسبت می توانی دانلود کنی" پایه گذاری شده است. در این سرویس نظیر به نظیر، فایل های موجود بر روی کامپیوتر های کاربران ما بین سایرین به اشتراک گذاشته می شود و برنامه های دانلود سازگار با سرویس BitTorrent قادر خواهند بود با رهگیری فایل های موجود بر روی سیستم سایرین و اشتراک گذاشتن قدرت پردازش سیستم خود شبکه ای عظیم از تبادل فایل ها ایجاد کنند. این سرویس به دلیل خصیصه های حاکم بر دنیای کامپیوتر ایرانی در بین ایرانیان بسیار محبوب است.

 

برد کوهن خالق سرویس محبوب BitTorrent

 

رید هافمن (Reid Hoffman)

او که یکی از کارمندان اسبق شرکت PayPal است با خلق سرویس شبکه اجتماعی LinkedIn که به واسطه آن کاربران می توانند با درج رزومه کاری خود به صورت حرفه ای به استخدام دیگران در آیند و یا دیگری را استخدام کنند. این سایت کاریابی با بهره گیری از ویژگی هایی که در شبکه های اجتماعی یافت می شود در بین کارجویان  دنیا به جایگاهی بی بدیل رسیده است.

 

رید هافمن

 

مت مولنوگ (Matt Mullenweg)

مت مولنوگ خالق بهترین ابزار وبلاگ نویسی رایگان دنیا یعنی وردپرس است. وی با خلق این ابزار و نشر آن به صورت رایگان و متن باز انقلابی در این حوزه به پا کرد. همانند سایر نقاط دنیا سرویس وردپرس و ابزار وبلاگ نویسی وردپرس در بین کاربران ایرانی بسیار محبوب است. از وبلاگ های معروف دنیا که بر پایه این ابزار بنا شده اند می توان به TechCruch و نمونه ایرانی آن وبلاگ یک پزشک اشاره داشت.

 

مت مولونوگ خالق سرویس وبلاگ نویسی و ابزار وبلاگ نویسی محبوب وردپرس

 

چاد هرلی، استیو چن و جواد کریم (Chad Hurley, Steve Chen, and Jawed Karim)

چاد هرلی به همراه استیو چن و جواد کریم از بنیان گذاران سرویس به اشتراک گذاری محبوب YouTube هستند که در حال حاضر این سرویس با نمایش روزانه بیش از 100 میلیون ویدئو در موضوعات مختلف پیشتاز حوزه پخش اینترنتی است. در ادامه کامیابی این سه دوست و همکار شرکت گوگل YouTube را با مبلغ گزافی خریداری کرد. این سرویس الهام بخش ده ها سایت مشابه حتی در داخل ایران شده و می شود.

 

جواد کریم در راست به همراه استیو چن در وسط و چاد هرلی در سمت چپ تصویر

 

کریگ نیومارک (Craig Newmark)

کریگ نیومارک با خلق سرویس Craiglist که یک سایت درج آگهی اینترنتی رایگان است به حکومت رسانه های سنتی بر بخش آگهی ها پایان داد. این سایت که الهام بخش بسیاری از سایت های درج آگهی ایرانی و خارجی دنیا بوده با داشتن شاخه هایی متعدد به افراد در یافتن نیازشان کمک می کند.

 

موسس سایت Craiglist

 

جولیان آسانه (Julian Assange)

خالق سایت جنجالی ویکی لیکس کسی نیست جز آقای جولیان آسانه. وی با ساختن یک ویکی امن به افراد سراسر دنیا امکان داده تا اسناد طبقه بندی شده محرمانه و سری را که از گوشه و کنار به دست می آورند و یا می ربایند در این پایگاه برای جهانیان با حفظ امنیت و مخفی نگه داشتن هویت شخصی منتشر سازند.این سایت اخیرا با انتشار اسنادی در مورد جنگ عراق و افغانستان جنجالی جهانی به پا کرده است.

 

موسس سایت جنجالی ویکی لیکس

 

دیک کاستولو (Dick Costolo)

دیک کاستولو موسس سرویس FeedBurner است. سرویسی که پس از ظهور خوراک ( RSS) توانست کاربران را در دنبال کردن سایت ها و وبلاگ های محبوب خود بیش از پیش همراهی کند و با ابزارهایی که در دل خود خلق کرد روند پیگیری خبرها و به روز رسانی ها را یک پله ارتقا داد. این سرویس در سال 2007 توسط گوگل خریداری شد و پس از آن دیک به توییتر رفت.

 

موسس FeedBurner

 

مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg)

مارک زوکربرگ خالق معروف ترین شبکه اجتماعی دنیا یعنی فیس بوک با بیش از 500 میلیون کاربران عضو است. ایده ابتدایی این سایت از خلق یک وب سایت محلی برای دانشجویان دانشکده ای که زوکر برگ در آن تحصیل می کرد نشئت گرفت و کار به جایی رسید که در حال حاضر به قله سایت های اینترنتی از نظر ترافیک راه یافته است.

خالق فیس بوک

جک دورسی (Jack Dorsey)

چه کسی است که در مورد سرویس پیان نگاری توییتر چیزی نشنیده باشد؟ سرویسی که توسط جک دورسی برای اینکه آشنایان از حال یکدیگر با خبر شوند خلق شد و رشد کرد. این سرویس در حال حاضر به کاربرانش امکان می دهد تا با به کارگیری حداکثر 140 حرف به بیان حرف های دلخواه خود بپردازند. بسیاری از افراد از این سرویس برای درج نظرات و عقاید و حرف های روزمره خود در تمامی شاخه ها بهره می گیرند و یا حرف های دیگران را مکررا دنبال می کنند. از این میان نیز شرکت ها و بنگاه های تجاری بیکار ننشسته اند و با بهره گیری از این سرویس کسب و کار خود را رونق داده اند.

 

خالق سرویس توییتر

 

جف بزوس (Jeff Bezos)

جف بزوس کسی است که بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان یعنی آمازون را خلق کرد و پس از آن کتاب خوان کیندل را ابداع کرد تا پس از قرن ها به ماندگارترین رسانه تاریخ بشر رنگی دوباره بخشد. آمازون در حال حاضر الهام بخش بسیاری از فروشگاه های اینترنتی است و تا کنون پایه گذار بسیاری از سرویس های خرید نوین شده است.

 

جف بزوس موسس سایت آمازون

با موسس ایرانی eBay قسمت دوم

- مرور قسمت اول

قسمت اول حرف‌های پیر امیدیار، میلیاردر ایرانی الاصل و موسس سایت معروف eBay، به دوران کودکی او و علاقه‌اش به خرد و خاکشیر کردن ابزار الکترونیک و درس نخواندن و سرانجام رسیدن به ایده‌ راه‌اندازی سایت eBay در سال 1995 اختصاص داشت. کل ایده eBay فقط برای کمک به آدم‌هایی بود که می‌خواستند با همدیگر در اینترنت داد و ستد کنند. مردم فکر می‌کردند این کار غیر ممکن است، آخر چطوری می‌توانستند توی اینترنت به همدیگر اعتماد کنند؟ ولی این نگرانی احمقانه‌ای بود، چون آدم‌ها اساساً خوب هستند. این ایمان داشتن به خوبی ذاتی آدم‌ها که احتمالاً از ریشه‌های شرقی امیدیار می‌آید، مهم‌ترین نیروی جلو برنده او برای نوشتن برنامه این سایت و راه‌اندازی آن بود.

 

اصلا تصور می‌کردی که این ایده کوچکت، این قدر بزرگ شود و آن هم با این سرعت؟

 به هیچ وجه. اول کار من فکر می‌کردم توی سه سال ما فوقش هر ماه 20 تا 30 درصد پیشرفت کنیم. آخر هیچ تجارت دیگری را هم ندیده بودم که این‌جوری رشد کند. البته به هر حال در هر تجارت تازه راه افتاده‌ای آدم انتطار دارد که در مدت کوتاهی چنین رشدی را داشته باشد، ولی انتظار ندارد که این رشد سریع، مدت طولانی ادامه داشته باشد. کار به جایی رسید که حتی چند تا آدم خبره تجارت را آوردم تا این قضیه را بررسی کنند. ولی همه آن‌ها هم می‌گفتند:  «نه، نه، این رشد امکان ندارد با این سرعت بتواند ادامه پیدا کند.» ولی جالب توجه این بود که این اتفاق افتاد.


پیر امیدیار

در انجام هر کاری، ناامیدی پیش می‌آید، شکست‌های زیادی رخ می‌‌دهد و از این‌جور چیزها. شما هم با این مسائل درگیر شدید؟ البته اگر چنین اتفاق‌هایی برای شما نیفتاده شاید بهتر باشد به جای پرسیدن سوال «چگونه با شکست‌ها کنار آمدید؟»، بپرسیم که چگونه با موفقیت‌ها کنار آمدید؟

من به هر دوی این سوال‌ها می‌توانم جواب بدهم. من هر وقت به مساله موفقیت eBay فکر می‌کنم، می‌زنم به تخته تا eBay چشم نخورد! چون فکر می‌کنم ما برکت کارمان به خاطر حضور جمعی از آدم‌هاست که از ایده‌ شکل‌گیری eBay استقبال کردند .


کل ایده eBay این است که با دیگران جوری رفتار کنی که انتظار داری با خودت رفتار کنند. این جوری است که مردم می‌توانند با یکدیگر تجارت کنند. برای همین این تجارت موفق ما بر پایه باورهای این آدم‌ها رشد کرد و ما فقط این راه را مهیا کردیم و فرصت رشد را به آن‌ها دادیم. البته موفقیت و پیشرفت زیاد، کلی هم چالش با خودش می‌آورد.


ما در اواسط سال 1999 چند شکست نسبتاً اساسی داشتیم، همان زمانی که سیستم ما، 22ساعت از کار افتاد و بعدش هم دوباره 8 ساعت از کار افتاد ما آن موقع دیگر خیلی بزرگ شده بودیم و رسانه‌ها ما را زیر نظر داشتند. برای همین این از کار افتادن سایت ما حسابی رفت توی بوق و کرنا. ولی من فکر می‌کنم شکست در این اندازه واقعاً مهم است و خوشحال هستم که خیلی زود در سیر تکاملی‌مان با آن روبرو شدیم. چون مگ که مدیر عامل eBay است، این واقعیت را متوجه شد که زیر ساخت‌ها و فن‌آوری‌مان مشکلات بحرانی دارد.


شش یا نه ماه هم بیشتر طول نکشید تا ما توانستیم این مشکل را حل کنیم. برای همین من فکر می‌کنم این چالش‌ها درعین حال که بحران ایجاد می‌کنند ولی مهم هم هستند. چون اگر از این بحران جان سالم به در ببری، قوی‌تر می‌شوی. و این حرف کاملاً درست است.

 

فکر می‌کنی eBay جاده ابریشم قرن بیست و یکم است؟ یعنی تجارت در آینده قرار است با این سرو شکل و از این راه انجام شود؟

امید یار: من مردد بودم که بگویم eBay یا اینترنت راهی است که همه تجارت‌ها بالاخره توی آن می‌افتند. ولی کاری که eBay انجام دادو ویژگی eBay، ساخت یک بازار جدید بود، چیزی که قبلاً وجود نداشت. یک بازار جهانی برای انواعی از کالا که معمولاً توی بازارهای کل و کثیف و گاراژها و جاهایی در این مایه‌ها انجام می‌شد و شکلش از ابتدا اصلاً به همین صورت بود eBay شروع کاری بود که قبلاً وجود نداشت.
می‌خواستم بگویم که همه تجارت‌ها به سمت تجارت الکترونیک حرکت خواهند کرد. ولی نه هرگز این اتفاق نمی‌افتد. چون شما هنوز دوست دارید برای خرید توی پیاده‌روها راه بروید و هوا بخورید و هنوز دوست دارید بیشتر با مردم سرو کار داشته باشد. تجربه دنیای واقعی ارزش قطعی دارد که به این زودی‌ها ارزش خودش را در بین مردم از دست نخواهد داد.

 

مساله دیگری که تو باید با آن سرو کله بزنی، مسوولیت چیزهایی است که در eBay فروخته می‌شود. این حرفت ممکن است درست باشد که مثلاً 95 درصد مردم می‌توانند قابل اعتماد باشند، ولی برای 5 درصد بقیه چه فکری کرده‌اید؟

من این شرکت را با این فکر تأسیس کردم که مردم اساساً خوب هستند. من ممنون این فکر هستم، چون آمار نشان می‌دهد که این فکر درست بوده است. عملاً 999/99 درصد معاملات ما بدون هیچ کلاهبرداری اتفاق افتاده است.

در هر یک میلیون معامله، فقط 30 مورد بوده است که فردی دچار مشکل شده و گزارش کلاه‌برداری داده است. البته مطمئنا مواردی هم بوده که طرف گزارش نداده است. ولی این چیزی فراتر از اکثریت مطلق یا بیشترین یا چیزی در این مایه‌هاست.


منظورم این است که این آمار یعنی عملاً همه معاملات بدون مشکل انجام شده است. البته الان همان طوری که تعداد کل معاملات دارد زیاد می‌شود (این چالش دیگری است  که ما با آن روبرو شده‌ایم). تعداد کل مشکلات هم بالا رفته است.


در نتیجه با توجه گسترده‌ای که به eBay می‌شود، روزی نیست که روزنامه را باز نکنی و چیزی درباره آخرین مشکل مرتبط با eBay نخوانی. برای همین ما مجبور شده‌ایم استراتژی و سیاست‌مان را نسبت به چیزی که من در ابتدا ساختم، عوض کنیم و آن را متحول کنیم، یعنی از جامعه‌ای که هر کسی پلیس خودش بود به سوی وضعیتی برویم که ما در آن نقش فعال‌تری برای کمک به شناسایی آدم بدها داشته باشیم.


تجارت الکترونیک

اما با این حال و احوالات یعنی هنوز هیچ ‌چیز از اعتمادت به ذات آدم‌ها کم نکرده است؟

 نه، این اولین بار است که ما گواه آماری بر ادعای‌مان داریم eBay. بازار باز گسترده‌ای است و با این حال تنها 30 معامله از هر یک میلیون معامله با مشکل روبرو شده است! این اتفاق حیرت‌آور است. این نسبت از همان اولین باری که در ژانویه سال 1998 شروع به اندازه‌گیری کردیم، ثابت مانده است. آن موقع حدود 27 تا معامله در یک میلیون معامله بود. بنابراین حتی با این که تعداد معامله‌ها نسبت به آن موقع خیلی زیادتر شده، ولی این نسبت هنوز پابرجاست.

 

به جوانی که پیش تو بیاید و بگوید من می‌خواهم کاری را که تو انجام دادی، انجام بدهم، چه چیزی می‌گویی؟


خب، اگر آن‌ها بگویند: من می‌‌خواهم دقیقاً همان کاری را که تو انجام دادی، انجام بدهم و با eBay رقابت کنم. من می‌گویم: فقط خود را به دردسر نینداز، کار روزانه‌ات را ول نکن. این خیلی مهم است. بعد هم این که تو باید احساساتت را دنبال کنی. اگر به چیزی خیلی علاقه داشته باشی و سخت کار کنی، فکر می‌کنم موفق خواهی شد. ولی اگر تجارتی را شروع کنی به این امید که کلی پول پارو کنی، احتمالاً موفق نخواهی شد.


چون این دلیل اشتباهی برای شروع یک کار تجاری است. تو باید واقعاً به کاری که داری انجام می‌دهی، باور داشته باش. باید آن‌قدر بهش علاقه داشته باشی که بتوانی زمان و تلاش لازم را برای رساندن آن کار به موفقیت، برایش کنار بگذاری. آن وقت است که به موفقیت خواهی رسید. نکته بعدی‌ این است که وقتی تو به کارهای تمام و  کمال آدم‌های درست و حسابی نگاه می‌کنی، می‌گویی: پسر، این باید کلی سخت بوده باشد.


ولی می‌‌دانی، وقتی به چیزی نگاه می‌کنی که به نظر سخت می‌رسد، احتمالاً ساده بوده و برعکس، وقتی به چیزی نگاه می‌کنی که به نظر ساده می‌آید، احتمالاً سخت بوده است. و تو هرگز متوجه نمی‌شوی کدام از این‌ها درست است مگر این که عملاً آن کار را انجام بدهی.


برای همین فقط برو و آن کار را انجام بده، سعی کن و از آن یاد بگیر. تو در بعضی چیزها شکست خواهی خورد، این تجربه آموزنده‌ای است که تو نیاز داری آن را با خودت ببری و در تجربه بعدی‌ات استفاده کنی. نکته آخر هم این که به آدم‌هایی که به‌شان احترام می‌گذاری و باور داری چیزی را که می‌گویند، می‌‌دانند، اجازه نده به تو بگویند این کار امکان ندارد.


بیشتر وقت‌ها آن‌ها به تو می‌گویند این کار امکان ندارد و این فقط به خاطر این است که آن‌ها جرات امتحان کردن آن را ندارند.


منبع